Överraska oss med ett mejl

Vad är sökordsoptimering?

Victoria Larsson

-

October 23, 2022

Sökordsoptimering är det svenska ordet för det engelska uttrycket SEO (Search Engine Optimization). SEO innebär att att förbättra en webbplats för att öka dess synlighet när människor söker efter produkter eller tjänster relaterade till ens företag på olika sökmotorer. Ju bättre synlighet dina sidor har i sökresultaten, desto mer sannolikt är det att du får uppmärksamhet och attraherar potentiella och befintliga kunder till ditt företag.

SEO existerar endast för att sökmotorer existerar, och används frekvent av samtliga internetanvändare idag.

Victoria Larsson

Vad är sökmotorer?

 Jo, det är det vi använder för att söka på allt vi kan hitta på internet, precis på samma sätt som vi för 20 år sedan använde Nationalencyklopedin. Exempel på de största sökmotorerna är Google, Bing, Yahoo, DuckDuckGo och Ecosia. Den allra största sökmotorn är Google som har hela 87 % av hela sökmotors-marknaden, vilket kan förklaras med att vi alla har hört uttrycket “googla” för att söka svar på de frågor vi har.

Vad används sökmotorer till?

Sökmotorer används för att hitta information om en mängd olika ämnen, inom samtliga kategorier. All typ av information som finns tillgänglig för offentligheten går att hitta genom sökmotorer. Det finns olika sätt att söka information på genom sökmotorer, såsom att antingen söka efter specifika termer och nyckelord, eller skriva ut en väldigt specifik fråga, och att sökmotorn då hittar det bästa möjliga svaret som finns online för att matcha frågan. Detta är en av de främsta fördelarna med att använda en sökmotor, att den snabbt och enkelt kommer åt informationen som man söker efter. Det är inte nog med det, utan sökmotorerna låter en jämföra resultat för att hitta det bästa alternativet.

Varför behöver man som företag bry sig om sökordsoptimering?

Anledningen till att det är viktigt med sökordsoptimering, är för att komma upp som högsta alternativ då det görs en sökning på det man som företag erbjuder som produkt/tjänst. Ett exempel är att om en person skriver in “röda löparskor storlek 40” på Googles sökmotor, så är detta en stark indikator på att personen är ute efter att köpa nya skor, och då vill man väl som företag helst vara det första tillgängliga alternativet för denna person? Om man som företag inte dyker upp bland de första alternativen, så är chansen väldigt liten till att den potentiella kunden kommer hitta dig alls och du missar din chans att få ett par sålda skor. Hur viktigt det är att visas bland de första alternativen på sökmotorer, är att de flesta inte ens trycker sig till sida två på sökmotorer. Det är endast 6 % av all söktrafik som trycker sig vidare till söksida 2. Google har annonser (även kallat “ads”) som första alternativ vid sökningar på deras sökmotor, och de “organiska” resultaten (som hamnat där tack vare SEO), är belägna efter. Det finns endast 10 st alternativ med organiska resultat som visas på sida 1 på Google.

Varför inte lika bra satsa på Google ads, eftersom de ändå visas först i sökresulten?

Jag förstår att det verkar lockande att bara satsa på att göra annonser på Google, vilket gör att man får en bra position i sökresultatet för potentiella kunder, istället för att lägga resurser på SEO. Det som går emot detta är argument är att 70-80 % av alla som söker på Google ignorerar betalda annonser och fokuserar endast på organiska resultat. En anledning till detta kan vara att organiska resultat inger mer förtroende.

Hur vet jag vad potentiella kunder gör för Google-sökningar?

Det är det här det börjar bli klurigt, och det är här SEO kommer in i bilden. Som SEO-expert är det ens jobb att ta reda på vilka ord som man som företag borde tävla för att rankas högst för, så att det genererar i att fler potentiella kunder/användare hittar till ens hemsida. Att anpassa sin hemsida till att ranka högt på Google kräver mycket kunskap inom ämnet för att förstå de olika rankingssystem Googles sökmotor utgår från. Allt utgår från att Google vill ge användarna av sökmotorn den bästa möjliga upplevelsen som möjligt. Några exempel på detta är att ha en snabb laddningstid av hemsidan, att innehållet på hemsidan är informativt och väl strukturerat, att andra sidor länkar till hemsidan, då detta visar på tillförlitlighet. Det finns extremt många fler kriterier för att rankas högst på Google, och att optimera SEO finns inom fler kategorier. Läs mer om det på vår sida om SEO och vad vår process är då vi hjälper er optimera era webbsidor så att ni rankar högst på det som är relevant för just er bransch.

×