Överraska oss med ett mejl

Hur optimerar man konvertering?

Victoria Larsson

-

October 26, 2022

Konverteringsoptimering (CRO - Conversion Rate Optimization) kan vara svårt att förstå, men är egentligen väldigt enkelt. För att förstå konverteringsoptimering, så kan det förklaras med följande: Ett av Sveriges största klädmärke, exempelvis H&M, startar upp en nätbutik. I och med att H&M redan har många kunder så får nätbutiken redan från början ett stort antal besökare, och kläderna borde ju sälja bra i och med att försäljningen i de fysiska butikerna säljer väldigt bra i Sverige. Men…det är något som inte stämmer. Extremt få besökare på hemsidan köper något, hur kan det vara så? Vad är det som hindrar besökarna från att köpa på hemsidan? Det är här konverteringsoptimering kommer in i bilden. Det handlar om optimering att förbättra konvertering för den trafik som redan finns på hemsidan.

Konverteringsoptimering (CRO - Conversion Rate Optimization) kan vara svårt att förstå, men är egentligen väldigt enkelt.

Victoria Larsson

Konverteringsoptimering (CRO - Conversion Rate Optimization) kan vara svårt att förstå, men är egentligen väldigt enkelt. För att förstå konverteringsoptimering, så kan det förklaras med följande: Ett av Sveriges största klädmärke, exempelvis H&M, startar upp en nätbutik. I och med att H&M redan har många kunder så får nätbutiken redan från början ett stort antal besökare, och kläderna borde ju sälja bra i och med att försäljningen i de fysiska butikerna säljer väldigt bra i Sverige. Men…det är något som inte stämmer. Extremt få besökare på hemsidan köper något, hur kan det vara så? Vad är det som hindrar besökarna från att köpa på hemsidan? Det är här konverteringsoptimering kommer in i bilden. Det handlar om optimering att förbättra konvertering för den trafik som redan finns på hemsidan.

Med konverteringsoptimering så analyserar vi vad besökarna gör på hemsidan: var kommer de ifrån och varför agerar de som de gör? Var i köp-processen hoppar de av? Är det en dåligt utformad kassa? Är det svårt att genomföra köpet i betal-steget? Eller är det svårt att förstå hur plaggen kommer passa pga att beskrivningen är dålig? Detta är sådant vi som konverteringsoptimering-experter utvärderar. Det görs genom att mäta all data som går att utvärdera genom olika verktyg, eller genom att göra kvalitativa användartester, vilket innebär att användare får använda hemsidan samtidigt som man närvarar och utvärderar vad de gör och varför. Efter denna analys, så optimerar vi hemsidan enligt de resultat som framkom. För H&Ms nätbutik kan detta vara att hemsidan var för komplicerad för att handla enkelt, och därför avslutade de kunder sitt köp innan det gått igenom. Vi kan därför förenkla hela processen och göra den mer användarvänlig. I vissa fall kan det vara så enkelt som att göra knappar mer synliga, samt förtydliga att visa vilket nästa steg är. Slutligen gäller det att utvärdera förändringarna, för att se om konverteringarna ökat. Denna processen fortsätter. Analysera, optimera, utvärdera.

Varför behöver ett företag konverteringsoptimering?

Det finns olika sätt som man kan öka intäkter hos en onlinebutik. Några exempel är att köpa fler annonser på Google och hoppas på att de som klickar på dem verkligen gör ett köp, du kan investera i SEO vilket inte fungerar direkt och måste vara en långsiktig strategi, du kan anställa fler personer inom marknadsföring och hoppas på att de kommer lösa det, eller erbjuda fler produkter som förhoppningsvis kommer sälja mer än de nuvarande. Det som är gemensamt för dessa alternativ är att de kräver fler utgifter innan du vet om du får någon avkastning på dessa typer av investeringar. De tar mer tid, mer pengar och mer resurser, samtidigt som resultatet blir oförutsägbart. Du vet inte om dessa strategier kommer att fungera överhuvudtaget, och om de gör det, hur lång tid det kommer att ta att starta dem. Det är här konverteringsoptimering skiljer sig: Du optimerar bara det som redan finns och skapar därmed mer vinst från dina befintliga kunder och besökare.

Är det bara hemsidor som säljer produkter som gynnas av konverteringsoptimering?

Kort svar: nej. Långt svar: konvertering innebär inte bara försäljning, även om det relateras till just detta. Konvertering är vad du än definierar det som. Grunden är alltså att det måste finnas något som kan konverteras, och som vi sedan kan sätta oss in i att försöka optimera. Sättet att göra detta på är att förbättra upplevelsen hos sin besökare, genom att formulera och anpassa innehållet bättre för att få fler av dina besökare att göra det du vill. Olika konverteringar kan exempelvis vara att besökare ska anmäla sig till ett event eller göra en intresseanmälan.

Vad innebär konverteringsoptimering i praktiken?

Konverteringsoptimering grundar sig i att mäta data på sin plattform, antingen en app eller en hemsida, och använda sig av den data som visas för att optimera hemsidan så att besökarna får en bättre användarupplevelse, och därmed konverterar mer. Puh. Det kan låta komplext, men med rätt strategi och rätt verktyg så kan det bli enkelt. 

Vilka verktyg kan man använda för konverteringsoptimering?

Webbanalys - Exempel på verktyg är då Google Analytics, Google Tag Manager, Heatmaps

A/B testing - Göra förändringar för endast en del av besökarna, och se om dessa konverterar bättre

Användartester - Observerar besökare medan dem navigerar hemsidan/appen, och förstå var de stöter på problemen på plattformen

UX design - Detta kombineras med samtliga steg ovan: designar om för att optimera utefter analysen

Vill du lära dig mer? Då kan du läsa mer om vår process då vi hjälper till med att göra dataanalys och konverteringsoptimering.

×