I ett samarbete med Shark Communication skapade vi en hemsida för att representera Spotlights Företrädesemission, vilket skapades för att göra det enkelt för investerare att teckna nya aktier, genom att bland annat ge enkel tillgång till prospekt och anmälningssedlar. Samarbetet innebar även att mäta och sammanställa all data som kunde utläsas av sidan. Detta gjorde vi bland annat genom att mäta vilka kanaler som besökarna hittat till sidan genom samt hur besökare rör sig på sidan.
De flesta bolag som gör en emission eller en IPO delar ofta erbjudandet med en strategi baserad på magkänsla, vilket också resulterar i att företagen inte vet hur resultatet av bland annat marknadsföring slutligen resulterade i, och vilka kanaler som presterade bäst.
Få bolag inom finansbranschen tar fördelarna av att mäta vilka effektivitet av kanaler, persona och målgrupp för intresserade köpare samt ROI (Return on investment) på marknadsföringssatsningar.
Övertecknad till ca 161 %
De flesta bolag som gör en emission eller en IPO delar ofta erbjudandet med en strategi baserad på magkänsla, vilket också resulterar i att företagen inte vet hur resultatet av bland annat marknadsföring slutligen resulterade i, och vilka kanaler som presterade bäst.
Få bolag inom finansbranschen tar fördelarna av att mäta vilka effektivitet av kanaler, persona och målgrupp för intresserade köpare samt ROI (Return on investment) på marknadsföringssatsningar.
Varje klick räknas
Vi mätte varje klick för att skapa en uppfattning kring vad intresserade köpare söker efter innan de bestämmer sig för att köpa aktien.
Investor Relations är en stor passion för oss. Ifall företag hade lagt satsningar på sin IR, och byggt sina strategier som en e-handel, med välformulerade marknadsstrategier baserade på data och bevis, verifierade med performance marketing - så hade dessa företag haft potential att nå ut till många, många fler.