Att få upp kunders intresse till sin produkt/tjänst är en sak - att få dem att konvertera är en annan. Det är inte helt lätt att övertyga potentiella kunder att köpa din produkt eller vidta önskade åtgärder.

Forskning visar att cirka 68 procent av alla företag fortfarande inte har en strukturerad strategi för optimering av webbplatskonvertering på plats. De flesta företag gör satsningar på att generera mer trafik, såsom via SEO, men vad händer när kunderna väl kommer till hemsidan och den inte är tillräckligt användarvänlig för att de ska konvertera?

Om du inte utnyttjar konverteringsoptimering går du miste om en lukrativ möjlighet att samla in värdefull data, maximera din webbplats fulla potential och förbättra konverteringsfrekvensen.

Alltför många företag lägger enorma summor på att samla data men vet sen inte hur de ska använda den.

Vårt tips: gör inte som dem. Konverteringsoptimera istället.

Allt grundar sig i att förstå användarbeteendet hos besökarna av er hemsida eller app. Vad vi vill veta är vad användarna gör, och inte bara var de kommer ifrån. Utifrån det så analyserar vi vad vi kan göra för att möta deras behov - vilket ökar konvertering.

Vi låser upp och tar fram värdet i dina data-investeringar. Vi visar de förbättringsåtgärder du måste vidta och varför, och vad du kommer att tjäna på det.Vi säkerställer implementation, så att du kan lita på din data

01.

Workshop för webbanalys

I kombination med workshop inför skapandet av er hemsida/app, så sammanlänkas i den även en strategi för webbanalys.

Tillsammans går vi igenom den data som ni potentiellt redan har att tillgå, vilket alltid är i olika stor omfattning. Ibland kan detta vara att företag redan har Google Analytics implementerat, ibland är det spekulationer.

02.

Analys & research

Efter en gemensam workshop med er, fortsätter vi med en djupare genomgång av de fynd vi fått från workshopen.

03.

Implementering

Vi sammanställer all information, och sätter upp analysverktyg kopplat till er hemsida/app.

Exempel på verktyg som implementeras:

  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • HotJar

I dessa verktyg implementerar vi funnels och goals som visar på vad det är vi ska mäta och följa, och vi implementerar och säkerställer att era viktigaste mätpunkter spåras.

04.

Uppföljning & analys

Vi följer upp den insamlande datan och analyserar våra fynd, såsom besökarnas användarbeteende. Detta gör att vi kan ta fram databaserade förbättringsåtgärder.

Exempel på frågeställningar vi får svar på: vilka användare konverterar och vilka konverterar inte? Var i kedjan försvinner dem och vad hindrar dem från att konvertera? Finns det någon koppling till browser eller skärmstorlek? Vi hjälper er att ta fram den data som är värdefulla för beslutsunderlag.

05.

Förändra, förbättra

Vi uppdaterar er med en rapportering av de fynd vi upptäckt, samt delar med oss om de förändringar vi gör på hemsidan/appen för att optimera den.

Det kan vara en liten ändring, såsom att byta plats på en knapp, eller en omfattande förändring såsom att förändra upplägget på en hel sida.Vi A/B-testar en förändring, för att mäta om den ökar konvertering enhetligt med affärsresultaten. Ökar konvertering, implementerar vi förändring permanent.

06.

Repetera, repetera, repetera

Vi upprepar steg 4 & 5 i all oändlighet, eller tills ni säger stopp.

Behöver du hjälp med dataanalys?

Kontakta oss

Grunden i konverteringsoptimering är att möta dina och besökarens mål. Oavsett om dina affärsmål är självklara för dig, så har de inget värde förrän din användare når sina mål.

Först när du förstått bådas mål, kan du analysera hur väl dessa mål nås idag. Det är här vi kommer in i bilden: vi analyserar riktig data som gör att ni får era exakta svar, och kan sluta jobba med gissningar.

FAQ

Här kan du se svar på de frågor vi får mest från våra kunder

Överraska oss med ett mejl
×